Billig bedriftsabonnement mobil er et søkeord som har flere hundre treff på Google. Men hva er faktisk viktig for norske forbrukere og bedrifter når det kommer til å velge et bedriftsabonnement? I dette innlegget kommer vi til å forklare deg hvordan du kan knytte verdi opp mot prisen du betaler. La oss lese mer om det faktisk er et billig bedriftsabonnement mobil, som folk søker på eller om de er ute etter noe mer.
De tre viktigste faktorene i et bedriftsabonnement
Når vi ser på hvordan et bedriftsabonnement er bygget opp er det tre faktorer vi gjerne legger merke til:
Pris
Ikke den faktiske månedsprisen du betaler eller som selgeren lovte deg, men sluttsummen for det enkelte abonnement.
GB
Antall GB per måned og om det dekker dine ansattes faktiske behov.
Tilleggstjenester
Datakort, Tvillingkort, Bedriftsnett, Tale i Teams, og sikkerhetstjenester inkludert i mobilabonnementet.
Mange vil nok også inkludere dekning i punktene ovenfor, men det har vi utelatt ettersom det er preferanse og geografisk betinget faktor. I noen områder ligger all verdi i dekningen, med tanke på at man ikke kan bruke telefonen uten.

Sikkerhet og tilleggstjenester blir stadig viktigere i bedriftsabonnement
Sikkerhetstjenester - den skjulte verdien
I dagens marked ser vi at flere og flere operatører «bundler» ulike sikkerhetstjenester inn i ditt mobilabonnement. Dette er med på å øke verdien ettersom at sikkerhet er ett hett tema i dagens samfunn. Etter flere års erfaring med salg mot store selskaper anbefaler jeg alle å inkludere tjenestene nettslett, svindelsperre og en form for block mot phishing angrep i deres ansattes mobilabonnement.
Anbefalte sikkerhetstjenester
- Nettslett: Beskytter mot skadelig innhold og nettsteder
- Svindelsperre: Blokkerer kjente svindelnumre automatisk
- Phishing-beskyttelse: Beskytter mot phishing-angrep via SMS og e-post
Dette er ofte noe man kan forhandle seg til kostnadsfritt og slik at det er inkludert.
Pris VS GB – Skal jeg skreddersy eller velge en for alle?
Flere og flere bedrifter velger en for alle løsninger der alle ansatte sitter på samme pakke. I mange tilfeller kan dette vært lurt om man har gjort en analyse av snittforbruket i selskapet. Det kan også være svært utslagsgivende på prisen man vil få.
✓ En for alle-løsning
Best for selskaper der mer enn 80% bruker lik datamengde
- Enklere administrasjon
- Bedre volumrabatter
- Forutsigbare kostnader
✓ Skreddersydd løsning
Best for selskaper med varierende behov
- Betaler kun for det du bruker
- Tilpasset hver ansatt
- Maksimal kostnadseffektivitet
For selskaper der mer enn 80% bruker lik datamengde kan dette faktisk føre til at man får en bedre pris enn dersom man hadde skreddersydd. Dersom ditt selskap har et varierende behov, anbefaler vi alltid å skreddersy pakkene etter 3 måneders snitt bruk. Dette er noe våre rådgivere både regner ut, og kartlegger i en innledende samtale med selskapene vi er i kontakt med. Billig bedriftsabonnement kan derfor være ulikt fra selskap til selskap.

En grundig analyse av bedriftens behov gir best resultat
Tilleggstjenester: Hva bør jeg velge?
For å faktisk avgjøre om du har et billig bedriftsabonnement for mobil, anbefaler vi at du går gjennom fakturaen din og ser hvilke tilleggstjenester som er aktivert. Ofte velger man datakort og tvilling kort for ansatte som aldri er i bruk, eller at man har aktivert bedriftsnett (sentralbord) på alle ansatte, når kun et fåtall bruker det.
⚠️ Vanlige kostnadsfeller
- •Ubrukte datakort: Datakort som er aktivert men aldri brukes koster ofte 50-150 kr/mnd per kort
- •Tvillingkort: Ekstra SIM-kort til samme nummer som sjelden benyttes
- •Bedriftsnett på alle: Sentralbordsfunksjon aktivert på ansatte som ikke trenger det
Dette er smarte tips for å senke totalfakturaen og noe som gjør at du faktisk ender opp med et billig bedriftsabonnement for mobil.
Konklusjon: Hva er egentlig viktig?
Et billig bedriftsabonnement mobil handler ikke bare om den laveste månedsprisen. Det handler om å finne den riktige balansen mellom:
- Totalkostnad: Inkludert alle tilleggstjenester og skjulte avgifter
- Riktig datamengde: Verken for mye eller for lite basert på faktisk forbruk
- Nødvendige sikkerhetstjenester: Som beskytter bedriften og de ansatte
- Fleksibilitet: Mulighet til å justere abonnementene etter behov
- God kundeservice: Dedikert bedriftssupport når du trenger det
Ved å fokusere på disse faktorene, i stedet for bare å jakte på den laveste prisen, vil du finne et bedriftsabonnement som gir reell verdi for pengene. Husk at det billigste abonnementet ikke alltid er det mest kostnadseffektive i det lange løp.
Vil du ha hjelp til å finne riktig abonnement?
Våre eksperter kan analysere din bedrifts behov og finne det mest kostnadseffektive abonnementet for deg. Vi sammenligner alle operatører og forhandler på dine vegne. Helt gratis og uten forpliktelser.
